perjantai 8. huhtikuuta 2022

Luottamisen taito

 


Luottamisen taito on joskus luovuttamisen taitoa. Sitä, että luovuttaa jotkin asiat Jumalan hoidettaviksi ja oikeasti myös jättää ne Hänen hoitoonsa. Ja sepäs se onkin sitten vaikeaa meille ihmisille!

Minä olen Pätkäluovuttaja. Jos tuntuu että jonkin asian voi vain Pyhä Isäni hoitaa, osaan pyytää vilpittömästi Hänen apuaan. Osaan myös jättää asiani Hänen hoitoonsa ja lakata murehtimasta sitä. Sitten jatkan onnellisena elämääni ehkä peräti viiden minuutin ajan kunnes poimin huoleni takaisin Jumalalta ja jatkan jälleen murehtimista. Tuttua, eikö? Oletko kenties sinäkin Pätkäluovuttaja?

Miksi on niin vaikeaa luottaa Jumalan apuun? Siitäkin huolimatta että Raamattu selkeästi lupaa Jumalan pitävän meistä huolta? Miksi on niin helppoa uskoa Jumalaan mutta vaikea uskoa Jumalan auttavan meitä? Miksi annan taakkani Hänelle, mutta hetken päästä otan sen taas omille harteilleni? Miksen osaa luovuttaa? Näitä kysymyksiä olen pohtinut paljon, ja uskon että en ole mietintöineni aivan yksin.

Minulla ongelmana on se, että luotan kyllä Jumalan apuun, ja on helppo luottaa että Hän auttaa varmasti muita ihmisiä. Vaikeaa on sen sijaan luottaa siihen että Hän auttaisi nimenomaan minua. Aivan kuin minä en ansaitsisi Hänen apuaan. Tai jos Hän auttaisikin minua, Hän auttaisi minua vain jossain pienessä asiassa. Pieni asia on helpompi jättää Hänen hoitoonsa kuin jokin iso tai huolestuttavampi asia.

Vaikka olen jo saanut kokea Jumalan huolehtivan minusta, en silti osaa jättää taakkojani Hänelle. Vaikka olenkin saanut kokea luottamusta Häneen ja tiedän Hänen tekevän lupaustensa mukaan, on silti vaikeaa luottaa ja luovuttaa. Tänä pääsiäisenä haluan keskittyä tähän ongelmaan ja oppia luottamaan Jumalan lupauksiin. Oppia todella luottamaan Häneen.


Jeesus itse puhuu taivaan Isän huolenpidosta Matteuksen evankeliumissa luvussa 6. Jakeesta 25 eteenpäin hän opettaa että Isä todellakin huolehtii meistä. Mikä minä siis olen epäilemään sitä hyvyyttä millä Jumala minusta huolehtii?

Jos olet Pätkäluovuttaja kuten minä, keskity lukemaan Raamatusta erityisesti Jumalan huolenpidosta. Opettele jakeita ulkoa, jotta saat ne mieleesi aina kun epäily iskee. Koska minäkin olen Pätkäluovuttaja, aion huhtikuun aikana opetella jakeita ja puhua niitä itselleni niin monta kertaa kuin tarvitsee, kunnes osaan sekä luottaa että luovuttaa. Antaa Jumalalle paikan olla Jumala, Kaikkivoipa Jumala. Huolehtiva ja Rakastava Jumala. Rukoilen suuresti siunauksia omaan taitoosi luottaa ja luovuttaa. Sinä ja minä pystymme siihen, Hänen avullaan. Suuresti siunausta opiskeluusi, ystäväni 💖!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arkeologinen Raamattu

  Olen lapsesta saakka ollut kiinnostunut historiasta. Niin paljon, että lapsuuden haave oli tulla arkeologiksi jonnekin pölyiselle aavikoll...