perjantai 1. huhtikuuta 2022

Minun Raamattuni

 


Parisen vuotta sitten tein päätöksen haluta läheisemmän suhteen Jumalan kanssa. Siihen asti olin jokseenkin satunnainen Raamatun lukija: luin sitä ensin tunteja monen päivän aikana, mutta sitten annoin sen jäädä pölyttymään viikoiksi, jopa kuukausiksi. Samalla harmittelin miten kaukaiselta Jumala minusta tuntui. Kerran näin ohjelman jossa mainittiin että suhde Jumalaan on läheisempi ja elävämpi, jos ottaa tavaksi lukea Raamattua päivittäin. Siinäpä sitten omatunto kolkuttaen lupasin itselleni (ja Jumalalle) että tästä lähtien luen Raamattua päivittäin, paitsi jos joskus elämä yllättää sillä tavalla etten yksinkertaisesti ehdi sitä avata.

Tähän mennessä olen onnistunut jokseenkin pitämään lupaukseni. Kahden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, jolloin olen syystä tai toisesta jättänyt yhdeksi päiväksi Raamatun avaamatta. Ja tosiaan; paitsi että Raamattu on tullut tutummaksi, myös Jumala tuntuu nyt paljon läheisemmältä kuin ennen. Tämä on tehnyt suuren muutoksen myös rukouselämääni. Kun Jumala aiemmin tuntui kaukaiselta ja vieraalta, rukoukseni olivat muodollisia, jotenkin virallisen jähmeitä. Ei tuntunut siltä, että puhuisin jollekin joka olisi minun lähelläni. Nyt rukoukseni ovat välittömiä, lämpimämpiä, aivan kuin puhuisin ystävälle. Vaikka kunnioitankin Jumalaa Pyhänä Isänäni, Hän on samalla myös hyvä ystäväni. Ja ystävälle on aina helppoa kertoa kaikki.


Tänään olen kuitenkin miettinyt paljon sitä, miten Raamatun merkitys minulle on muuttunut nyt kun luen sitä säännöllisesti. Siitä on tullut tänä aikana niin paljon enemmän kuin vain kirja joka sisältää Jumalan sanaa sivuillaan. Tänään haluan kertoa sinulle mitä Raamattu minulle merkitsee.

Raamattu on minulle ensiapulaukku. Kun tunnen oloni satutetuksi ja haavoitetuksi, Raamattu on laastari joka peittää ruhjeen ja auttaa sitä parantumaan. Se hoitaa ja uudistaa, tekee vahvaksi ja parantaa.

Raamattu on minulle navigaattori. Kun en tiedä mihin mennä, se kertoo määränpään. Kun olen kulkenut harhaan se neuvoo tekemään u-käännöksen ja ohjaa oikealle tielle. Ja kun Raamattu näyttää tien, et voi kulkea harhaan!

Raamattu on minulle kompassi. Vaikka maailma kuinka pyörittäisi, sen neula osoittaa hievahtamatta pohjoiseen. Sen suuntavaisto ei petä.

Raamattu on minulle apteekki jossa resepti ei mene koskaan tyhjäksi. Jos pelkään, se rauhoittaa. Jos huolet saavat unettomaksi, se antaa syvän unen. Jos olen nuutunut, se piristää. Sen lääke on aina sopivan kokoinen ja helppo niellä, eikä se juutu ikävästi kurkkuun. Raamattulääkkeellä ei ole koskaan ikäviä haittavaikutuksia.

Raamattu on minulle paras plastiikkakirurgi koko maailmassa. Se hioo hellästi ja varovasti paksuja, ikäviä arpia, ja antaa uuden, pehmeän kudoksen sieluun ja sydämeen. Mikään ei enää kiristä ikävästi eikä aiheuta pahaa oloa.

Raamattu on minulle puutarhuri. Se kärsivällisesti kitkee minusta rikkaruohoja ja hellin käsin istuttaa hyvää satoa. Pikku hiljaa huonot asiat minussa vähenevät ja hyviä asioita kasvaa tilalle.

Raamattu on minulle ystävä. Ystävä, joka opettaa että Isä haluaa aina kuulla minusta ja nähdä miten voin. En ole koskaan yksin, eikä tämä ystävä käännä ikinä selkää.

Raamattu on minulle elämänkumppani. Se kulkee aina rinnallani, ja minä olen saanut sen kanssa vakaan ja turvallisen suhteen. En voisi toivoa parempaa 💖.


Tätä kaikkea Raamattu minulle on. Tätä kaikkea ja vielä enemmän. Ja tämän kaiken olen saanut lukemalla Raamattua säännöllisesti. Raamattu tukee, opettaa ja antaa. Mitä enemmän luen, sitä enemmän saan. Nykyisin Raamattu on minulle lämmin ja läheinen, ja vaikka se on tullut minulle tutummaksi, se silti yllättää iloisesti joka kerta. Se on aina yllätyksiä täynnä, ja sivuilta avautuu jatkuvasti uutta ja ihmeellistä. Ja Jumala vahvistaa minulle tunnetta siitä, että Hän rakastaa minua paljon.

Ystäväni, haluan kannustaa sinua lukemaan Raamattua säännöllisesti. Ei ole väliä luetko sitä järjestyksessä vai et, tärkeintä on että päätät lukea. Saat huomata muutoksen itsessäsi! Jumala tulee sinulle läheisemmäksi, ystäväksi, ja saat Raamatusta paljon hyviä asioita arkiseen elämääsi. Jos Raamattu ei vielä tunnu sinusta tutulta, kirjoita ylös mitä Raamattu juuri nyt sinulle merkitsee. Laita lista talteen, ja kirjoita siihen vuoden päästä mitä Raamattu merkitsee sinulle silloin. Saatat yllättyä. Positiivisesti. Siunausta sinun elämääsi, ja paljon hyviä hetkiä Raamattusi parissa 💖!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arkeologinen Raamattu

  Olen lapsesta saakka ollut kiinnostunut historiasta. Niin paljon, että lapsuuden haave oli tulla arkeologiksi jonnekin pölyiselle aavikoll...